Sanja PILIPOVIĆ, FREE-STANDING MEDALLIONS WITH PORTRAITS IN UPPER MOESIA

Résumé. –Le présent article présente les monuments funéraires en forme de médaillon de la Haute Moésie. Leur forme et leur iconographie sont analysées ainsi que l’origine des donateurs et l’identité des artistes qui les ont créé. L’exemple de ces médaillons souligne les liens existants entre la Haute Moésie, la Norique et  Pannonia. Il illustre également les relations avec, d’un côté, les centres artistiques du nord de l’Italie et de l’autre, la province de Dacie.

Abstract. –The subject of this research paper presents Upper Moesian funerary monuments in the form of medallions. Their form and iconography have been analysed as well as the origin of the donors and the artists who made them. The examples of these medallions highlight the connections between Upper Moesia, Noricum and Pannonia. It also demonstrates that there was a link with the artistic  centres of northern Italy on the one hand and with the province of Dacia on the other.

 

Paper already published in : Classica et Christiana 5/2, 2010, 491–513, Iaşi 2010.
** Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Science and Art, sanjapilip@hotmail.com